Visar inlägg med etikett Bak. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bak. Visa alla inlägg

december 02, 2010

2:e decembers fika

Det brinner i kaminen och kaffet är på gång för idag vankas det småbarnsfika, Viktoria och Josefine kommer strax hit med deras små sötsaker som är yngre(och mindre?) än Alexander. Så nu ska jag ställa mig och baka igen, jag gjorde det igår och i tisdags med. Överväger om jag skulle gjort iordning julskinkan och lussekatterna idag med.
Får se hur kroppen känner sig efter en dag med tre stycken 1 månaders bäbisar.


Have a nice one!
//Alexanders mamma

september 17, 2010

Friday night!

Äntligen fredag och det första jag fick se när jag kom upp var att min prins hade glömt maten hemma, men det är ju inte hela världen då det finns en grill vägg i vägg med hans jobb så jag tror nog att han överlever idag.
Nu har jag skurat spisen, diskbänken, kört igång diskmaskinen och nu ska det ringas samtal och sitta i telefonkö. Passar på att äta lunch medans jag väntar för sen ska det bakas muffins till Sweet jr och hans mami o papi. Har inte bestämt mig om blåbär, banan och choklad faller mest in i smaken, men tror det blir bägge, kanske även en och en annan morotsmuffins med.
Glömde helt bort att ta kort på mina underbara muffins sist och nu är de borta så ska försöka ta kort på dessa om jag kommer ihåg.

Snilleblixt: Undra om inte begreppet "CRAVING" är en kvinnas påhitt för att få äta vad hon vill, när hon vill och hur hon vill under en begränsad tidsperiod.. Lite som att nu måste du passa på för sen när ungen väl är ute ska du träna och bli superslim igen.

Fick ett cravingDelicatoboll igår, förstår inte hur man MÅSTE ha det man vill ha just då(?) Vetenskapligt bevisat att gravida kvinnor inte riktigt är psykiskt friska under 9 månader?
Har haft ett stort begär på äpple nu ett bra tag, gärna små, knapriga, gärna lite sura äpplen som skalas och sedan skivas och äts som små äppelchips. Smaskigt! Men det tror jag har släppt nu, apelsin hade jag också men kom fram till att det var för mycket jobb med att göra iordning för att tycka om. Igår var det som sagt Delicatoboll, undra vad det blir imorgon.
Mc Donalds chicken mcnuggets gick också ner en sväng men tanken på hur onyttiga de egentligen är gjorde att jag avstod. Vill inte gå upp mer än vad jag faktiskt behöver.
Det är även så att en gravid kvinna egentligen inte ska gå upp mer än 15kg för att inte skada rygg och höfter för mycket under grav. men endel har lättare att lägga på sig än andra och endel får mer vatten, mer blod, större bebis bla bla bla..
läste någonstans att "normala kvinnan" går upp mellan 12-16 kg under sin första graviditet, hur mycket jag litar på dessa siffror kan man fråga sig och hur man kan förespråka en viss typ av kvinna som normal under graviditeten känns skrämmande.
"Kvinna, du är onormal om du går upp 17, 25, eller rent utav 40 kg under din graviditet!"
Jag vägde mig på inskrivningen, 55 i v. 10, sedan 64 i 25 och sen dess har jag vägt mig en gång nyligen vilket gjorde att jag fick ångest så vägandet kommer inte göras något mer förrän det är dags att klämma ut den lilla så jag slipper ha ångest för hur mycket "vatten och fett" jag samlat på mig. Men jag kan ju även tillägga att magen är enorm! Visst det är lår, rumpa och bröst också men inte så farligt om man jämför med andra som är gravida.
Jag kommer aldrig sluta jämföra. Med mig själv, med andra.


Sen kommer vi till riksdagsvalet... Jag kunde inte bry mig mindre ärligt talat, det känns i nuläget som om jag skulle lägga min röst på det partiet som snackar minst skit om alla andra partier oavsett vad de har för mål. Är så otroligt trött på "dom uppfyller inte kraven hit, dom tänker inte göra så, dom gjorde si" All I hear is bla bla bla.
Hur ska man rösta egentligen och kommer det hinna hända något på 4 år?
Ska man rösta lång- eller kortsiktigt?
Röstandes är mer eller mindre en masshysteri och en debatt med sitt inre i sina egna moraliska frågor och påståenden.
"Ska pensionärer få mer pengar trots att jag som blivande mamma behöver dom mer?"
"Ska studenter få mer i bidrag trots att jag inte kommer studera mer?"
"Ska man snåla in på skolor och omsorgen för att få fler rondeller och bättre vägar i Sverige trots att vägarna jag kör på dagligen fyller sin funktion?"
Det är inget annat än ett moraliskt dilemma som tydligt återspeglar sina egna åsikter och det är en debatt man måste ta med sig själv.
Kan den lilla människan verkligen göra skillnad?

Inget dåligt inlägg som blev säkerligen både dagens och veckans längsta, kanske till och med månadens längsta inlägg (?)
Nu blir det lunch bestående av köttgryta med morötter och ris.
Ska även efter bakandet dammsuga hemma och försöka hitta motivationen till att skura rent badrummet, kan nog hända att jag blir sittandes med datorn och läsandet av bloggar känns inte allt för avlägset.


Have a nice one and god bless you all!
Ciao

september 09, 2010

Hurtig!

Idag har jag verkligen varit hurtig, eller ska vara hurtig rättare sagt.
Har varit på en lång, lång promenad med våra två monster som är hemma med mig nu under dagarna eftersom vi inte har någon bil så kan inte Peter lämna Faxe på "dagis".
Men mot förmodan så var det inte så mycket dragandes som det brukar kunna vara när Faxe och Douglas går tillsammans. Tror nog lille Faxe har testat att dra med mig och upptäckt att man inte kan dra i kopplet när jag håller i det. Det var skönt så det kan nog bli fler promenader idag!

Men nu sitter jag och väntar på lilla K som ska komma hit, följa med mig till affären och sedan hem igen för att slå ett slag för bakningen idag. Hade velat göra kanelbullar men det gör jag inte utan en assistens, det blir på tok för tungt utan den underbara maskinen som finns hos mina föräldrar. Istället siktar jag in mig på morotskaka i egen tappning såsom morotsmuffins med spritsad glasyr, mer vågad än så är jag inte idag. Lägger nog ut lite bilder när detta är färdigt. Tänkte även att lilla K och jag skulle tagit cykeln ut till skärgården för en fika men nu verkar det fina vädret försvinna och jag vet inte om jag vill riskera att sitta fast där ute med bara cykel om det skulle börja regna, men det får diskuteras medans jag bakar.

Idag har jag även fått en remiss till hudkliniken i Karlstad för ytterligare en undersökning och eventuellt ett kirurgiskt ingrepp? den 30:e september som tur är, jag trodde faktiskt att jag skulle få en tid i slutet på oktober/början på november bara för att vi väntar den lilla då. Hade tur med det för dit är det inte lätt att få en tid.


Idag fyller även min älskade Morfar 80 år! Men det ligger nog i släkten att vara både hurtiga och seglivade för den gamla farbror befinner sig just nu i Norrland på jakt- och fiskesäsong i 2 veckor så än kan han! Hoppas han kommer hem med en massa smarrigt, helst en massa hjortron så man kan få göra lite riktig sylt.

Just nu är rastlösheten oändlig samtidigt som orken är på noll. Men jag tänker inte säcka ihop i soffan idag, ska passa på och få lite gjort när Peter ändå jobbar över.


Ciao
Johanna

september 08, 2010

Bakverk inför babyshower

Jag sitter just nu och letar efter nya spännande recept på bakverk som jag skulle kunna prova till den 9:e oktober så det är dags för alla nära och kära att samlas för våran lille parvels skull.
Så sant, nu åker inbjudningskorten ut så nu finns det inte längre någon återvändo, jo om den lilla bestämmer sig för att titta ut tidigare men det har vi inte tid med!

Babyshower

Tillbaka till ämnet så letar jag som sagt nya bakverk och recept och kunde inte undgå att kika in på:

http://lisasbakverk.blogspot.com

Åh jösses vilken kreaktivitet. Det är så att man bli ytterst avundsjuk och önskar att alla ens egna bakverk blev ens hälften så vackra. Har aldrig tänk tanken att ens försöka modella med choklad men jag läste hennes beskrivning som hon beskriver tydligt:

"I födelsedagspresent fick jag en tårtkurs och glad i hågen gick jag dit och blev frälst. "


Otroligt mycket vackra bilder, bra beskrivningar och mycket inspiration!




Så nu ska en annan klumpigt lagd människa försöka sig på att göra lika fina cupcakes och tårtor som Lisa gjort. Det bådar inte gott. Men man lär sig av sina misstag och det spelar väl knappast någon större roll hur det ser ut så länge det smakar bra, bättre det än att det ser bra ut men smakar oätligt. Men inspiration har jag fått och det var det jag var ute efter. Nu är det visserligen lite väl tidigt att börja baka eftersom jag inte behöver det förrän den 9:e oktober men är man pedant och har ett stort kontrollbehov så är man ute i god tid. Mycket god tid.


augusti 09, 2010

Hurtig!

Söndagen bestod av att städa hela lägenheten, eller nästan iallafall. Har ju en nedervåning som ser mer eller mindre ut som en lagerlokal eftersom jag inte har packat upp mina saker än och faktiskt har börjat plocka ihop grejerna mer organiserat. Men det är fortfarande saker, påsar och kartonger överallt.
Dagen idag skulle ha bestått utav att tvätta men fröken hade så himla ont i ryggslutet när hon vaknade så jag tog en promenad med Douglas, sprang till AF och sedan hem igen för att baka bröd och laga mat.

Nu ska jag lämna mor och far och sedan blir det duschen och en film. Känner hur tålamodet rinner bort väldigt fort nu. Och det är otroligt att Douglas inte har intagit formen som tofflor än.




Hade det varit min man hade jag inte ens funderat på det. Undra om personen vet vad som sker bakom ryggen.

"Akta er för mupparna!"

Nu har vi även tittat på både babyskydd, babysitter och alla dessa underbart nödvändiga tillbehör. Tänk så mycket nödvändig skit det finns.




Älskar min man!

juli 22, 2010

Muffins!

It remind me of old days...

Andrea, min Chokladmuffin från Stubben och Mellerud, oh sheet vilka minnen. Kan inte göra annat än att skratta högt för mig själv! Hon kom med bananlådan från Costa och hippt som happt lärde jag känna en av världens mysigaste brudar.
Chokladmuffin vs. Blåbärsmuffin = crazy
"Jag har glömt mitt kod!"


Kom på detta nu när jag skulle blogga och fakiskt kom på att jag har bakat just Choklad och blåbärsmuffins! Vilket roligt sammanträffande.
Peters mamma fyller år idag och imorgon ska vi iväg och fira henne tillsammans med hans familj. Vi har inte köpt något utan vi kör istället ett eget ihopplock av en "fruktkorg" som egentligen kommer bestå av en massa roliga/goda saker, så jag har bakat dundergoda muffins ikväll som jag och Peter har tryckt i oss ett par utav redan. Smaskigt!


"Överst är mina choklad muffins med ljus och vit choklad och ganska mycket daim. Nederst är mina enorma Blåbärsmuffins som tyvärr blev lite för stora men det ärdet ju ingen som har dött utav"

Idag har jag även pratat med Douglas uppfödare och den 31:e åker vi neråt i landet för att hälsa på hela familjen och visa upp min ögonsten Dogge*
Han är så himla lik sin pappa Ceasar. Ser verkligen framemot det för hela den familjen är helt underbar och både Roger & Lola är så klockrena människor.
Så då blir det en massa prat tillsammans med go mat, oj så underbart!


"Mamma och Pappa Douglas (Alicia och Ceasar) Foto av Lola Johansson"


Nej nu ska jag krypa ner hos min underbara karl som väntar tålmodigt. Film och sedan sova står på schemat, full fart större delen av dagen imorgon.




"Och nej, vi åker klockan 12 och ingenting annat!
"



Ciao
Johanna

december 19, 2009

Julbaks lördag

Jobbet gick bra igår, trodde jag skulle ha jätte svårt för att somna eftersom jag drack hinkvis med kaffe under passet, men ikke, somnade som en liten gris så fort jag slog ner huvudet i kudden. Och inte vaknade jag heller förrän strax efter 11 imorse. Jösses halva dagen hade redan gått så det var som dags att göra något vettigt av dagen så jag for iväg för lite handlande inför julbaket jag skulle dra igång med, började med knäcken och samtidigt gjorde jag både chokladkola och chokladcrisp, jag har alltid kört med många bollar i luften, älskar att vara sysselsatt.



Knäck både med och utan nötter samt chokladkola


Ingredienser

Knäck:
2 dl socker
2 dl vispgrädde
2 dl sirap
1 msk smör
1/2 dl hackad mandel

Kola:
0.5 dl strösocker
0.5 dl sirap
1.5 msk kakao
100 g smör


Tips

* För att kolla om kolan eller knäcken är färdig droppar du lite av smeten i en kopp med kallt vatten. Om du kan forma smeten till en hård kula så håller den starkt kulprov.


Gör så här

1. Knäck: Blanda vispgrädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och låt sjuda i ca 40 minuter, rör om då och då. Gör ett kolaprov: droppa lite av smeten i ett glas kallt vatten. Om droppen stelnar är kolasmeten klar. Flyter den ut och blandar sig med vattnet - koka lite till. När kolan kokat klart rör du ner mandeln. Häll i knäckformar.

2. Kola: Blanda smör, socker, sirap och kakao i en kastrull. Koka upp och låt sjuda tills kolaprovet* "håller". Rör om då och då. Häll upp smeten på smörad plåt, låt kallna och skär sedan i portionsbitar. Linda in kolorna i cellofan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Chokladkola:

Antal portioner: 1, ca 20 bitar
Färdigt på: 25 min

Ingredienser

3 msk kakao
2 dl socker
2 dl ljus sirap
3 dl grädde

Tips
Tillsätt gärna hackad mandel innan kolan hälls upp på bakplåtspappret.

Gör så här

1. Blanda alla ingredienserna i en tjockbottnad kastrull och koka upp. Sänk värmen.

2. Koka på svag värme i cirka 20 minuter under omrörning. Kontrollera konsistensen genom att släppa ner en droppe av kolasmeten i ett glas kallt vatten. Kolan ska stelna men ändå vara mjuk.

3. När kolan är färdig, häll upp den på ett bakplåtspapper och låt svalna. Skär den i bitar.




ChokladCrisp, mycket gott, bara att fråga Linda ;)


Ingredienser

100 g ljus mjölkchoklad
1 block (250 g) nougat
1 burk (350 g) nutella
1 l cornflakes
300 g mörk kvalitetschoklad 70 %


Receptet ger cirka 43 bars.

Gör så här

1. Hacka den ljusa mjölkchokladen och smält den tillsammans med tärnad nougat och nutella i ett vattenbad (i en stor skål över en kastrull med kokande vatten). Ta av skålen från värmen.

2. Vänd försiktigt ner cornflakes i chokladblandningen.

3. Häll ut detta i en liten rektangulär form, 26 x 13 cm klädd med bakplåtspapper. Packa försiktigt ihop smeten så att inga lufthål uppstår.

4. Låt stelna i kylen och skär kakan i 2 x 4 cm breda bars/bitar.

5. Finhacka den mörka chokladen. Smält 1/3 av den i ett vattenbad, tag av skålen från värmen och rör i resten av chokladen tills allt smält. Låt svalna under omrörning till cirka 28 grader.

6. Doppa bitarna i choklad, gärna med hjälp av en gaffel. Låt dem rinna av på ett galler (med bakplåtspapper under).


När jag hade häften kvar rinde Linda och sa att det fattades folk i stallet inför julshowen de ska ha imorgon och vad gör man inte utan jag gjorde färdigt julgodiset, kastade på mig ridkläderna och sedan iväg till stallet för att hinna köra iallafall 2 genrep innan julshowen börjar imorgon kl 17 på Kristnehamns ridskola.

Kom därifrån vid 19 och då var det bara mat som gällde, Linda lagade mat<3 skönt det är att slippa göra det ibland! Sedan gick jag och hämtade bilen jag skulle låna till jobbet ikväll och nu sitter jag som vanligt i sängen med datorn i knät. Samma position varje gång, att man inte tröttnar?

Ikväll ska jag jobba på Kings i Karlskoga 23-01(02) och jag känner att orken faktiskt måste ha försvunnit i samma veva som jag ät mat för nu är jag väldigt trött och hade bara velat lägga mig och sova istället, men nej då, jag var självklart tvungen att boka upp mig på jobb idag. Some one wants to change?

Tyckte mamma och pappa hade kunnat komma och titta imorgon på julshowen när jag åker i backen av hästen, första gången jag red henne idag och jisses vilken het häst, det var antingen stillastående eller full gas. Envis som tusan, varför stanna när man kan köra sitt eget race? Kommer bli spännande imorgon och se om jag lyckas hålla mig kvar eller hur lång tid det tar innan hon får av mig. Wish me luck!

Känner mig lite ensam och hopplös också.. Hade varit skönt och haft någon vid min sida, men det finns ingen så jag har i åtanke så jag nöjer mig med Qenzo och min lilla värmedyna räcker långt.