december 19, 2009

Julbaks lördag

Jobbet gick bra igår, trodde jag skulle ha jätte svårt för att somna eftersom jag drack hinkvis med kaffe under passet, men ikke, somnade som en liten gris så fort jag slog ner huvudet i kudden. Och inte vaknade jag heller förrän strax efter 11 imorse. Jösses halva dagen hade redan gått så det var som dags att göra något vettigt av dagen så jag for iväg för lite handlande inför julbaket jag skulle dra igång med, började med knäcken och samtidigt gjorde jag både chokladkola och chokladcrisp, jag har alltid kört med många bollar i luften, älskar att vara sysselsatt.



Knäck både med och utan nötter samt chokladkola


Ingredienser

Knäck:
2 dl socker
2 dl vispgrädde
2 dl sirap
1 msk smör
1/2 dl hackad mandel

Kola:
0.5 dl strösocker
0.5 dl sirap
1.5 msk kakao
100 g smör


Tips

* För att kolla om kolan eller knäcken är färdig droppar du lite av smeten i en kopp med kallt vatten. Om du kan forma smeten till en hård kula så håller den starkt kulprov.


Gör så här

1. Knäck: Blanda vispgrädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och låt sjuda i ca 40 minuter, rör om då och då. Gör ett kolaprov: droppa lite av smeten i ett glas kallt vatten. Om droppen stelnar är kolasmeten klar. Flyter den ut och blandar sig med vattnet - koka lite till. När kolan kokat klart rör du ner mandeln. Häll i knäckformar.

2. Kola: Blanda smör, socker, sirap och kakao i en kastrull. Koka upp och låt sjuda tills kolaprovet* "håller". Rör om då och då. Häll upp smeten på smörad plåt, låt kallna och skär sedan i portionsbitar. Linda in kolorna i cellofan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Chokladkola:

Antal portioner: 1, ca 20 bitar
Färdigt på: 25 min

Ingredienser

3 msk kakao
2 dl socker
2 dl ljus sirap
3 dl grädde

Tips
Tillsätt gärna hackad mandel innan kolan hälls upp på bakplåtspappret.

Gör så här

1. Blanda alla ingredienserna i en tjockbottnad kastrull och koka upp. Sänk värmen.

2. Koka på svag värme i cirka 20 minuter under omrörning. Kontrollera konsistensen genom att släppa ner en droppe av kolasmeten i ett glas kallt vatten. Kolan ska stelna men ändå vara mjuk.

3. När kolan är färdig, häll upp den på ett bakplåtspapper och låt svalna. Skär den i bitar.




ChokladCrisp, mycket gott, bara att fråga Linda ;)


Ingredienser

100 g ljus mjölkchoklad
1 block (250 g) nougat
1 burk (350 g) nutella
1 l cornflakes
300 g mörk kvalitetschoklad 70 %


Receptet ger cirka 43 bars.

Gör så här

1. Hacka den ljusa mjölkchokladen och smält den tillsammans med tärnad nougat och nutella i ett vattenbad (i en stor skål över en kastrull med kokande vatten). Ta av skålen från värmen.

2. Vänd försiktigt ner cornflakes i chokladblandningen.

3. Häll ut detta i en liten rektangulär form, 26 x 13 cm klädd med bakplåtspapper. Packa försiktigt ihop smeten så att inga lufthål uppstår.

4. Låt stelna i kylen och skär kakan i 2 x 4 cm breda bars/bitar.

5. Finhacka den mörka chokladen. Smält 1/3 av den i ett vattenbad, tag av skålen från värmen och rör i resten av chokladen tills allt smält. Låt svalna under omrörning till cirka 28 grader.

6. Doppa bitarna i choklad, gärna med hjälp av en gaffel. Låt dem rinna av på ett galler (med bakplåtspapper under).


När jag hade häften kvar rinde Linda och sa att det fattades folk i stallet inför julshowen de ska ha imorgon och vad gör man inte utan jag gjorde färdigt julgodiset, kastade på mig ridkläderna och sedan iväg till stallet för att hinna köra iallafall 2 genrep innan julshowen börjar imorgon kl 17 på Kristnehamns ridskola.

Kom därifrån vid 19 och då var det bara mat som gällde, Linda lagade mat<3 skönt det är att slippa göra det ibland! Sedan gick jag och hämtade bilen jag skulle låna till jobbet ikväll och nu sitter jag som vanligt i sängen med datorn i knät. Samma position varje gång, att man inte tröttnar?

Ikväll ska jag jobba på Kings i Karlskoga 23-01(02) och jag känner att orken faktiskt måste ha försvunnit i samma veva som jag ät mat för nu är jag väldigt trött och hade bara velat lägga mig och sova istället, men nej då, jag var självklart tvungen att boka upp mig på jobb idag. Some one wants to change?

Tyckte mamma och pappa hade kunnat komma och titta imorgon på julshowen när jag åker i backen av hästen, första gången jag red henne idag och jisses vilken het häst, det var antingen stillastående eller full gas. Envis som tusan, varför stanna när man kan köra sitt eget race? Kommer bli spännande imorgon och se om jag lyckas hålla mig kvar eller hur lång tid det tar innan hon får av mig. Wish me luck!

Känner mig lite ensam och hopplös också.. Hade varit skönt och haft någon vid min sida, men det finns ingen så jag har i åtanke så jag nöjer mig med Qenzo och min lilla värmedyna räcker långt.

1 kommentar:

WERMLAND sa...

Så duktig du är!
kram mamma