juli 21, 2009

Johanna

Thats my name and a friend of mind just told me its my name-day today.
Gulligt när folk håller bättre koll på mig än jag själv, iallafall när det är "vettiga" saker och inte skvaller.
Pratade med en kompis från Mellerud igår och fick reda på en massa skit som snackas om mig och den jag träffade för inte allt så längesedan. Roligt! Men det är bara att sluta lyssna och strunta i det. Jag vet att den som skapade de ryktena är enbart fruktansvärt avundsjuk. För jag menar att vem skulle inte vilja få en båt, bli lite av en housewife m.m. She does, that im sure of.
Oavsett så kommer det alltid finnas folk som hellre snackar skit än att faktiskt tar reda på sanningen, låt dom hållas men man måste komma ihåg att man inte ska lyssna på allt. Endel kan man ju ha kvar i bakhuvudet och tänka på om det dyker upp något. Men oftast så ska man lära känna en person för vad den är och gör och inte vad den har varit eller gjort.
Alla borde ha en lika klar syn på det som mig :)

Jaha, namnsdag?
Seden att fira namnsdag uppstod i den tidiga kristna kyrkan närmast i syfte att minska betydelsen av födelsedagsfirandet, vilket uppfattades som en hednisk och okristen rit. Att fira dopdag och namnsdag ansågs lämpligare än att fira den dag man fötts "till det av arvssynd belastade jordelivet".

Att inte fira födelsedagen ser jag som en jehovas-handling, en martyrsekt som borde förbjudas i dess alla former. Blir man mer ren som människa om man dör istället för att ta emot blod om detta skulle vara nödvändigt? Är det rättvist att barn aldrig får uppleva tanken bakom presenter på julafton och födelsedagar, att aldrig ha fått en present i hela sitt liv? Är detta rättvisa, eller är det ett tecken på galenskap som Sverige tillåtit?
Jag blir så fruktansvärt frustrerad när ska försöka förklara varför man väljer bort Jehovas. Historien bakom det är det ingen som har att göra med, men jag skulle hälre brinna till döds innan jag blev Jehovas vittne.

Men för att fortsätta på det gamla spåret så, idag firar vi inte namnsdagarna med presenter och blommor utan ett grattis räcker för att fira det. Endel har ju inte ens ett namn som finns med i kalendern, hur gör dom? De får ju klara sig utan att fora sin namnsdag och använder säkert födelsedagen som firande höjdpunkt istället. Alla har ju en födelsedag även om vi alla firar den olika så är det en del av våran identitet. Undra om man hade varit en annan människa med ett annat personnummer? Om jag skulle ha fyllt på vintern istället för våren? Vilken filosof jag kände mig helt plötsligt, funderar över identiteten och samtidigt som jag skriver tänker jag på meningen med livet, har vi alla verkligen en uppgift att fullfölja?

Är det verkligen meningen att folk ska bli uteliggare och fattiga medans andra är välbärgade, är det verkligen meningen att vi ska följa efter USA och få ett tvådelat samhälle - upper and under class? God nows who, I sure dont. Varför är inte medelklassen tillräckligt bra? När man har pengar så att man klarar sig men ändå måste tänka på vart pengarna tar vägen? Är inte det endel av charmen med att köpa något dyrt, att man uppskattar det mer om man slitit för varenda krona så att man skulle kunna köpa den fina lägenheten, den fina bilen, båten, lägenheten eller liknande. Jag vet att jag uppskattar mina materiella saker mer om jag fått jobba för pengarna jag köpte det för. Har man fått något är det inte riktigt samma sak, man kan slita och slänga med det och samtidigt säga att "jag har inte betalat något för det". Konstigt tankesätt kanske, men det har slagit mig såhär efteråt att det faktiskt har varit så en gång i tiden, men sen när man väl kom på att man kanske skulle försöka att vara lite mer försiktig med sakerna, annars slutar det ju med att man måste köpa nytt för sina egna pengar.
Dooh!
Nu hamnade jag visst på sidospår igen, jag tycks vara väldigt duktig på det.
Jag skulle nog kunna skriva ett km-långt inlägg idag, men man ska sluta när det går som bäst, annars har det en tendens till att bara bli flummigt.

Tänkte bara önska alla läsare en fortsatt trevlig vecka och helg!
Imorgon förmiddag åker jag på weekend till Linköping för att relaxa lite innan jag börjar jobba på riktigt. Fast jag jobbar bara 29,31/7 samt 19,21,26,28/8 Så det blir ungefär 20 dagar där jag inte göra något om jag inte lyckas få något i VG såklart.

Take care good people!

Inga kommentarer: